Η καταστολή των μέσων ενημέρωσης και της αντιπολίτευσης στην Ουκρανία προς ευχαρίστηση του Μπάιντεν, του Dmitriy Kovalevich

Πηγή: New Cold War

Τον Φεβρουάριο, ξεκίνησε μια απότομη στροφή στην πολιτική του Oυκρανού προέδρου, η οποία προφανώς προκλήθηκε από την αλλαγή της κυβέρνησης των HΠΑ, μαζί με απελπισμένες προσπάθειες να την ευχαριστήσουν. Στις δηλώσεις του, ο πρόεδρος Ζελένσκι εμφανίστηκε ίδιος και απαράλλακτος με τον προηγούμενο πρόεδρο Πέτρο Ποροσένκο, στοιχηματίζοντας στον ριζοσπαστικό εθνικισμό και τον μιλιταρισμό. Ωστόσο, για να το κάνει αυτό, πρέπει πρώτα να καθαρίσει ακόμα και τα μετριοπαθή μέσα της αντιπολίτευσης και της αντιπολίτευσης. Η απαγόρευση του κομμουνιστικού κόμματος στην Ουκρανία το 2014 ήταν μόνο η αρχή.

Κυρώσεις κατά συμπατριωτών
Στις αρχές Φεβρουαρίου, τρία τηλεοπτικά κανάλια έκλεισαν ταυτόχρονα στην Ουκρανία: NewsOne, 112.ua, ZiK[1]. Ο λόγος ήταν οι κυρώσεις που επέβαλε ο πρόεδρος εναντίον ενός εκ των ιδιοκτητών των τηλεοπτικών σταθμών, του αντιπολιτευόμενου βουλευτή Taras Kozak. Για πρώτη φορά στην ιστορία, επιβλήθηκαν κυρώσεις όχι εναντίον ενός αλλοδαπού πολίτη ή εταιρείας, αλλά εναντίον ενός συμπατριώτη. Δεν υπήρχε δικαστική απόφαση για να γίνει αυτό, αλλά η αστυνομία αμέσως έκλεισε τα κανάλια, απαιτώντας το YouTube επίσης να κλείσει την διαδικτυακή τους έκδοση. Οι λόγοι για την επιβολή των κυρώσεων ήταν οι δηλώσεις της υπηρεσίας ασφαλείας [SBU] σχετικά με φερόμενες φιλορωσικές δραστηριότητες. Ωστόσο, κανείς δεν προσκόμισε στοιχεία, καθώς έχει κηρυχθεί «απόρρητο» [2]. Το μοτίβο «εχουμε στοιχεία, αλλά δεν θα τα παρουσιάσουμε» άρχισε να διαδίδεται το περασμένο έτος.

Οι κυρώσεις αυτές ανησύχησαν άμεσα την Εθνική Ένωση Δημοσιογράφων της χώρας. Ο Σεργκέι Τομιλένκο, επικεφαλής της οργάνωσης, θεωρεί τις κυρώσεις παράνομες. «Με την απόφαση αυτή, οι αρχές υπερβαίνουν το νομικό πλαίσιο. Η ευθύνη για τα μέσα ενημέρωσης θα πρέπει να προκύπτει ως αποτέλεσμα της δικαστικής προσφυγής, με χρήση του δικαιώματος υπεράσπισης, ως αποτέλεσμα μιας συζήτησης για την απόφαση των ρυθμιστικών αρχών των μέσων ενημέρωσης. Εδώ, με εξωδικαστικό τρόπο, πραγματοποιείται η κλείσιμο τηλεοπτικών καναλιών, ΜΜΕ με τεράστιο κοινό, και αυτά είναι τα ΜΜΕ όπου έχουν κατα καιρούς εμφανιστεί εκπρόσωποι των αρχών, συμπεριλαμβανομένου του κυβερνητικού κόμματος «Υπηρέτη του Λαού». Δηλαδή, ακόμα και με αυτόν τον τρόπο επιβεβαίωσαν ότι αλληλεπιδρούν με το ουκρανικό κοινό. Πρόκειται για μια επίθεση κατά της ελευθερίας του λόγου, στέρηση του δικαιώματος ενημέρωσης για μεγάλο αριθμό Ουκρανών. Πρόκειται για κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Θα ενημερώσουμε τη Διεθνή Ομοσπονδία Δημοσιογράφων, την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Δημοσιογράφων, τους συνεργάτες μας, το Γραφείο του ΟΑΣΕ για την Ελευθερία της Έκφρασης», γράφει ο Τομιλένκο[3].

Δεξιός ενθουσιασμός για το κλείσιμο
Ωστόσο, η απόφαση έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από τον Αλεξάντερ Σούσκο, επικεφαλής του Ουκρανικού παραρτήματος του Ιδρύματος Σόρος «Αναγέννηση» . «Φαίνεται ότι είναι η πιο σημαντική απόφαση του Προέδρου Ζελένσκι σε ολόκληρη την πολιτική του καριέρα, η οποία θα έχει αποφασιστικό αντίκτυπο στο πολιτικό τοπίο της χώρας το 2021», ανέφερε εκπρόσωπος του Ιδρύματος [4].

Η Πρεσβεία των ΗΠΑ στην Ουκρανία χαιρέτισε επίσης το κλείσιμο των τηλεοπτικών καναλιών. «Οι Ηνωμένες Πολιτείες στηρίζουν χθες τις προσπάθειες της Ουκρανίας να αντιμετωπίσει την κακή επιρροή της Ρωσίας, σύμφωνα με τον ουκρανικό νόμο, προς υπεράσπιση της κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας. Πρέπει να συνεργαστούμε για να αποτρέψουμε την ανάπτυξη παραπληροφόρησης ως όπλο σε πόλεμο πληροφοριών εναντίον κυρίαρχων κρατών», ανέφερε η πρεσβεία σε δήλωσή της [5]. Ας μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για ουκρανικά τηλεοπτικά κανάλια, που εκπέμπουν στην ουκρανική γλώσσα, που ανήκουν σε ουκρανούς βουλευτές.

Οι νεοναζί από το Αζόφ και το Εθνικό Σώμα ήταν εξίσου ενθουσιώδεις με το κλείσιμο των τηλεοπτικών σταθμών όσο και η αμερικανική πρεσβεία. Εμπνεύστηκαν τόσο πολύ από το κλείσιμο των τριών τηλεοπτικών σταθμών που εξαπέλυσαν επιθέσεις σε έναν ακόμη τηλεοπτικό σταθμό, το «Nash» [6], ο οποίος ανήκει σε άλλο βουλευτή της αντιπολίτευσης. Παρά το γεγονός ότι εισέβαλαν στα γραφεία του καναλιού και χτύπησαν τους δημοσιογράφους [7], η αστυνομία δεν παρενέβη.

Μείωση της δημοτικότητας του προέδρου
Τις ίδιες ημέρες, δύο κορίτσια συνελήφθησαν με την κατηγορία της λειτουργίας των καναλιών Telegram που επέκριναν τις ενέργειες των αρχών του Κιέβου [8]. Παρά τη σύλληψη των κοριτσιών, αυτά τα κανάλια συνεχίζουν να λειτουργούν. Τα ουκρανικά μέσα ενημέρωσης επιχείρησαν να εξηγήσουν τις συλλήψεις λέγοντας ότι ήταν φιλενάδες ακτιβιστών της αντιπολίτευσης που είχαν διαφύγει στη Μολδαβία και την Ευρώπη από την Οδησσό το 2014. Έτσι, η SBU επιθυμεί να εκβιάσει τους φυγόδικους πολιτικούς της αντιπολίτευσης της Ουκρανίας.

Ένας από τους πιθανούς λόγους για το κλείσιμο των τηλεοπτικών σταθμών και των μέσων της αντιπολίτευσης είναι η απότομη μείωση της δημοτικότητας του προέδρου και του πολιτικού του κόμματος μετά από απότομη αύξηση των δασμών αερίου/θέρμανσης και ηλεκτρικού ρεύματος, κατόπιν αιτήματος του ΔΝΤ. Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις, το κόμμα «Αντιπολιτευόμενο Πολιτικό Πρόγραμμα» άρχισε να βρίσκεται στην κορυφή [9] (ως το δημοφιλέστερο κόμμα), και μετά ακολούθησε πλήγμα στα ΜΜΕ του κόμματος.

Η επόμενη κίνηση ήταν ένα χτύπημα στο Κόμμα Σαριτζ, μια μικρή αντιπολιτευόμενη ομάδα που εκλέχθηκε σε αρκετά τοπικά συμβούλια το προηγούμενο έτος. Ο αρχηγός του, Anatoly Sharij, είναι πρόσφυγας και ζει στην Ισπανία, αλλά στα video blogs του επικρίνει τακτικά τις ουκρανικές αρχές. Στα μέσα Φεβρουαρίου, το SBU τον κατηγόρησε για «εσχάτη προδοσία» και απαίτησε την έκδοσή του [10]. Οι κατηγορίες βασίζονται στις δηλώσεις του για τον εμφύλιο πόλεμο στο Ντόνμπας, που έρχεται σε αντίθεση με την επίσημη αφήγηση για «ρωσική επιθετικότητα» και επίσης τις συνεντεύξεις του στα ρωσικά ΜΜΕ.

Καθ’ όλη τη διάρκεια του περασμένου έτους, ακτιβιστές και γραφεία αυτού του κόμματος έχουν στοχοποιηθεί από ακροδεξιούς από το Azov και το Εθνικό Σώμα. Μια πραγματική φασιστική τρομοκρατία στους δρόμους έχει ξεσπάσει εναντίον τους [11]. Όταν οι αρχές απέτυχαν να καταστείλουν τελείως αυτό το κόμμα, η κυβέρνηση ακολούθησε μια πορεία πολιτικών απαγορεύσεων.

Στη συνέχεια, στις 19 Φεβρουαρίου, ο πρόεδρος Ζελένσκι επέβαλε κυρώσεις σε τρεις ακόμη ηγέτες του κόμματος «Αντιπολιτευόμενο Πολιτικό Πρόγραμμα»: τον επικεφαλής του κομματικού-πολιτικού συμβουλίου Viktor Medvedchuk, η σύζυγός του Oksana Marchenko και η Natalya Lavrenyuk [12].

«Αυτή είναι η επιθυμία του δικτατορικού καθεστώτος του Ζελένσκι να διευθετήσει τα πράγματα με τους ηγέτες της αντιπολίτευσης και να χτυπήσει την πρωτη πολιτική δύναμη της χώρας. Δεν υπάρχουν νομικοί λόγοι για αυτή την εξωδικαστική αντίποινα», ανέφερε το κόμμα σε δήλωσή του [13].

Βραχυπρόθεσμες κυρώσεις και αντίποινα
Οι κυρώσεις και τα αντίποινα δεν περιορίζονται στους πολιτικούς. Τον Φεβρουάριο, το Κίεβο επέβαλε κυρώσεις σε κινεζικές εταιρείες που είχαν προηγουμένως αποκτήσει μετοχές της ουκρανικής μονάδας «Motor-Sich» (παραγωγός κινητήρων αεροσκαφών), η οποία κατέβαλε περίπου ένα δισεκατομμύριο δολάρια, αλλά η Ουκρανία αργότερα αρνήθηκε να μεταβιβάσει δικαιώματα ιδιοκτησίας στους κινέζους αγοραστές [14]. Νωρίτερα, οι ΗΠΑ αποκάλεσαν αυτή τη συμφωνία «κακόβουλη.» Τώρα η Κίνα βρίσκεται σε διένεξη με την Ουκρανία στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο.

Στη συνέχεια θεσπίστηκαν κυρώσεις κατά της ουκρανικής επιχείρησης Sportmaster, η οποία πωλεί αθλητικό εξοπλισμό. Σύμφωνα με τα ουκρανικά μέσα ενημέρωσης, στην προκειμένη περίπτωση, οι κυρώσεις κατά της ουκρανικής εταιρείας επιβλήθηκαν από τον άμεσο ανταγωνιστή τους στην εν λόγω αγορά, την εταιρεία Epicenter [15]. Με άλλα λόγια, ο ίδιος ο μηχανισμός των κυρώσεων εφαρμόζεται καθημερινά κατά των εγχώριων και ξένων πολιτών ή επιχειρήσεων της Ουκρανίας, ως μορφή πολιτικού αγώνα και επιχειρηματικού ανταγωνισμού.

Την Τρίτη 23 Φεβρουαρίου, βουλευτές της Ουκρανίας από το κόμμα του πρώην προέδρου Ποροσένκο και του κόμματος του Ζελενσκι, υπέβαλαν νομοσχέδιο που επιτρέπει το κλείσιμο των μέσων ενημέρωσης, θρησκευτικών οργανώσεων και κομμάτων για «άρνηση της ρωσικής επιθετικότητας [16]. Το νομοσχέδιο ορίζει επίσης την τιμωρία, για την περιγραφή της σύγκρουσης στο Ντόνμπας ως εμφύλιου πολέμου ή εσωτερικής σύγκρουσης, καθώς και για την ονομασία των ενόπλων δυνάμεων των δημοκρατιών του Ντόνμπας «αντάρτες» ή «πολιτοφύλακες».

Ο όρος «Ρώσοι κατακτητές» χρησιμοποιείται για να διευκολύνουν τις ΗΠΑ να ασκήσουν πίεση στη Ρωσική Ομοσπονδία [17].

Μια τέτοια αφήγηση αποτελεί προφανή αντίφαση του γεγονότος ότι το 2020 η Ρωσική Ομοσπονδία ήταν ένας από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς/εισαγωγείς της Ουκρανίας (μετά την Κίνα και την ΕΕ) [18].

Τον Φεβρουάριο του 2021, το Κίεβο συνέχισε την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας από τη Ρωσία [19]. Οι ρωσικές εταιρείες είναι επίσης οι κύριοι προμηθευτές πετρελαίου, βενζίνης και τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων τροφίμων για τον ουκρανικό στρατό. Με άλλα λόγια, σε περίπτωση πραγματικού πολέμου, η Ρωσία θα μπορούσε απλά να διακόψει εύκολα τις προμήθειες και κυριολεκτικά να αφήσει τον ουκρανικό στρατό χωρίς βενζίνη, ηλεκτρικό ρεύμα ή τροφή [20]. Παρ’ όλα αυτά, το πρόσχημα της «καταπολέμησης της Ρωσικής Ομοσπονδίας» χρησιμοποιείται ενεργά για την καταστολή της εσωτερικής αντιπολίτευσης στην Ουκρανία. Οι απαγορεύσεις και οι κυρώσεις επεκτείνονται κάθε μήνα, αλλά τον Φεβρουάριο σημειώθηκε πραγματική πρόοδος σε αυτόν τον τομέα λόγω των ενεργών προσπαθειών να ικανοποιηθεί η νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ. Τα δυτικά ΜΜΕ αποφεύγουν πεισματικά να δουν την καταστολή της αντιπολίτευσης και των ΜΜΕ στην Ουκρανία, εστιάζοντας αντ’ αυτού μόνο στη Λευκορωσία, και τον Αλεξέι Ναβάλνι στη Ρωσία.

Πηγές:

[1] https://www.dw.com/uk/shcho-vidomo-pro-sanktsii-proty-kozaka-i-telekanaliv-112-newsone-i-zik/a-56441055

[2] https://strana.ua/news/316175-chleny-snbo-vvodili-sanktsii-protiv-kozaka-bez-imejushchikhsja-dokazatelstv-protiv-neho.html

[3] https://strana.ua/news/315463-serhej-tomilenko-o-sanktsijakh-zelenskoho-protiv-kozaka-newsone-zik-i-112.html

[4] https://ukraina.ru/exclusive/20210203/1030436087.html

[5] https://www.facebook.com/usdos.ukraine/posts/10158723530276936?__tn__=-R

[6] https://www.5.ua/suspilstvo/sutychky-pid-budivleiu-telekanalu-nash-dvokh-pravookhorontsiv-vidstoronyly-235989.html

[7] https://focus.ua/politics/473740-neizvestnye-izbili-zhurnalista-telekanala-nash-v-pryamom-efire-video

[8] https://interfax.com.ua/news/general/720421.html

[9] https://ukranews.com/news/747015-deminitsiativy-i-kmis-soobshhili-chto-rejting-opzzh-sostavlyaet-20-slugi-naroda-18-evrosolidarnosti

[10] https://focus.ua/special/anatoliy-shariy-obvinen-v-gosizmene-reshenie-sbu

[11] https://ukraina.ru/exclusive/20200619/1028035472.html

[12] https://www.interfax.ru/world/751987

[13] https://interfax.com.ua/news/general/725033.html

[14] https://www.kommersant.ru/doc/4670604

[15] https://ukrrudprom.com/digest/Magazini_pod_ugrozoy_zakritiya_Epitsentr_v_viigrishe.html

[16] https://strana.ua/news/319254-poroshenko-i-sluhi-naroda-hotovjat-pochvu-k-sudebnomu-zapretu-upts-.html

[17] https://strana.ua/articles/analysis/319173-zachem-v-radu-vnesen-proekt-zakona-o-zaprete-relihioznykh-orhanizatsij.html

[18] https://www.vedomosti.ru/economics/news/2021/01/12/853791-rossiya-stala-odnim-iz-glavnih-torgovih-partnerov-ukraini-v-2020-godu

[19] https://www.epravda.com.ua/rus/news/2021/02/1/670565/

[20] https://vz.ru/world/2020/4/9/1033334.html

2 comments

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s